18.09.2020
YleinenJuha Rytkönen on rallicrossin tämän hetken kuumin uusi nimi, sitä ei voi kiistää. Syyskuussa Kouvolassa MM-sarjan debyytissä vuokra-autolla napattu 2. sija loksautti monen leuat, sillä Juha oli suurelle yleisölle vielä tuntematon. Juhan tukijoukoille tämä ei ollut mikään yllätys, sillä hän on taituroinut tiensä myös alempien sarjojen huipulle alta aikayksikön.
Suonenjoelta kotoisin oleva ja Konneveden Moottorikerhoa/Urheiluautoilijoita edustava Rytkönen sai autourheillukipinän jo vanhemmiltaan, jotka molemmat harrastivat jokkista. Myös lapsuudenkodin sijainti aivan autoradan vieressä auttoi asiaa, sillä harjoittelemaan pääsi vaikka joka ilta. Auton rattiin Juha pääsikin ensimmäisen kerran jo 6- vuotiaana – ja siitä se sitten lähti.
– Kaveriporukalla on ollut iso merkitys. Olen saanut harrastuksen kautta paljon hyviä ystäviä, joiden kanssa on vietetty aikaa ja se on pitänyt intoa yllä. Ajamisessa on viehättänyt varmaan se adrenaliinin virtaus, kun pääsee ratin taakse ja radalle. Vahvuuteni on tietynlainen pelisilmä. Hahmotan tilanteita ja reagoin nopeasti. Sen avulla olen pystynyt taistelemaan tien kärkeen kiperissäkin paikoissa.
Kumppanit olleet kaikki kaikessa
Kilpailu-uralla on ollut ylä- ja alamäkiä. Välillä unelmat ovat musertuneet, eikä jatkaminen ole näyttänyt mahdolliselta. Sitten on taas tullut onnistuminen, joka on kääntänyt suunnan reippaasti nousuun.
Konnekuljetus on Mika Liimataisen johdolla ollut Rytkösen tukena jo 16 vuoden ajan.
– Käännekohtana pidän joulua 2017, kun päätimme Mikan kanssa hankkia rallicross-auton ja lähteä kokeilemaan kilpasarjaa. Kokeilusta tulikin heti Suomen Mestaruus ja sama tapahtui seuraavana vuonna pykälää isommassa luokassa.
Yhteistyökumppanit ovat Rytkösen mukaan olleet vuosien varrella ja kumppaneiden merkitys on vain kasvanut vuosien varrella.
– Ilman niitä en olisi ajanut varmaan yhtäkään rallia. On ollut hienoa nähdä, että yhteistyökumppanit ovat pysyneet mukana ja sitoutuneet pitkäaikaisesti.
– Konnekuljetuksen tuki on ollut jatkuvaa ja kasvavaa viimeisen 8 vuoden aikana. Mika on kiireistään huolimatta löytänyt aikaa ja tehnyt valtavan ison työn – ollut mukana neuvotteluissa ja miettimässä etenemisstrategiaa. Meillä on syvä yhteistyö, josta olen erittäin kiitollinen. Haluan antaa parhaani mukaan takaisin sitoutumalla yhteistyöhön omalta osaltani ja antamalla molemmille yrityksille mahdollisimman paljon näkyvyyttä.
Latu auki maailman huipulle
Miltä Rytkösen kilpailu-uran tulevaisuus sitten näyttää? Todellakin valoisalta! Seuraava etappi on Katalonian MM-osakilpailu lokakuussa Ferratum Teamin Ford Fiesta Supercarilla.
– Olen erittäin innoissani! Arvostan todella paljon mahdollisuutta tehdä yhteistyötä Ferratumin kanssa. Minulle se osoittaa sen, että olemme tehneet oikeita asioita tiimimme kanssa ja nyt se tehty kova työ palkitaan. Haluan kiittää Ferratumia ja osoittaa heille luottamusta ajamalla niin hyvin kuin vain pystyn.
– Tavoitteeni on ajaa ensi vuonna vähintään 5–6 MM-osakilpailua ja vuonna 2022 koko MM-sarja. Haluan vakiinnuttaa paikkani MM-sarjassa ja saavuttaa siellä mahdollisimman paljon. Toivon, että 10 vuoden päästä minulla ajan sarjaa edelleen ja minulla on vähintään yksi maailman mestaruus taskussa.
Loppuun vielä hyvä kysymys, joka esitettiin KonneServicen Facebook-postauksen kommenttikentässä:
“Kumpi jännitti enemmän Kouvolassa, ensimmäinen alkuerälähtö vai ensimmäinen englanninkielinen haastattelu sen jälkeen?”
– Vastaus on helppo. Ehdottomasti haastattelu! Vaikka olenkin jo vähän tottunut haastattelutilanteisiin, ja ne ovat minulle iha ok, kielitaito ei ole vielä niin vahva, etteikö siitä olisi tullut pientä lisäjännitystä. Englannin kieltä pitää kai alkaa vähän treenaamaan, Rytkönen heittää.