16.04.2021
YleinenSuolahtelainen Otso Hietanen on tänä kesänä ison muutoksen edessä, kun karting-auto vaihtuu koppiautoon ja Rata SM -sarjaan.
Heinäkuussa 15 vuotta täyttävä Hietanen voitti kartingin Suomen mestaruuden vuonna 2017 ja oli samana vuonna ikäluokassaan toinen Pohjoismaissa. Se poiki paikan seuraavalle kaudelle MM-kisoihin ja lopulta aina Energy Corse -tehdastiimiin asti vuonna 2019.
Viime vuosi oli koronapandemian takia hankala ja se toi myös muunlaisen takaiskun nuorelle Hietaselle, kun suolahtelainen loukkasi selkäänsä. Sesonki jäi kesken, mutta sairausloman aikana uudet suunnitelmat lähtivät viriämään.
– Vaihdettiin vähän isompaan luokkaan viime kaudella, mutta sitten minulta murtui selkä. Lopettelimme siinä sairausloman aikana karting-hommat ja siirryttiin vähän isompiin autoihin, Hietanen selvittää.
– Tarkoitus on ajaa Rata SM -sarja ihan kokonaan ensi kesänä. Taitaa olla se karting-ura nyt ohi. Suunnitelmissa oli ajaa vielä yksi kausi kartingia, mutta nyt se meni näin.
Tavoitteet nuori kuljettajalupaus pitää debyyttikaudellaan vielä maltillisina.
– Ei nyt ensimmäisellä kaudella uskalla vielä ihan hurjia tavoitteita lyödä tiskiin, mutta olisi hyvä päästä ainakin Top10- ja mielellään Top5-sijoista taistelemaan.
Konnekuljetus on ollut vahvasti tukemassa Hietasen karting-uraa ja on mukana myös ensi kesän RataSM-kaudella.
– Konnekuljetuksen tuella on ollut iso merkitys. Aina jos auto on vaikkapa mennyt rikki, olemme saaneet siihen uudet osat. Myös ulkomaille matkustamisessa on ollut iso apu heistä. Tuskin olisimme voineet kiertää MM-sarjaa ilman tukea, Hietanen kiittelee.
Vaikka karting-ura päättyi hieman ennen aikojaan, on Hietasen haaveissa paluu kansainvälisille näyttämöille.
– Parin vuoden aikajänteellä voisi olla mahdollista, että lähdemme British GT –sarjaan Nissanin tiimiin ajamaan. Jos edes testeihin pääsisi. Siitä ei sitten tiedä, mihin se lähtee viemään, jos homma sujuu hyvin, Hietanen valottaa lähitulevaisuuden suunnitelmiaan.
Vaikka tänä kesänä alla on Toyota Corolla V1600-luokassa, ei paluu takaisin matalampaan kilpuriin ole mahdoton.
– Selkä ei estä siirtymistä takaisin sen tyyppisiin autoihin. On ihan mahdollista ajaa jatkossa esimerkiksi formula 3 – tai formula 4 -luokkaa. Selässä on enää pieniä lihaskipuja, mutta ei se ajamiseen vaikuta, Hietanen paaluttaa.